Regeringen har lämnat en proposition med förslag om att införa ett ekonomiskt arbetsgivarbegrepp vid beskattning av utländska arbetstagare som arbetar tillfälligt i Sverige. Genom införandet av det ekonomiska arbetsgivarbegreppet kommer det avgörande för om arbetstagaren ska betala skatt i Sverige vara vem som arbetet utförs för och inte vem som betalar ut lönen. Förslaget innebär att fler utländska arbetstagare kommer att betala skatt i Sverige. Syftet med förslaget är att göra reglerna på arbetsmarknaden mer konkurrensneutrala. De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.
I dag tillämpar Sverige s.k. formellt arbetsgivarbegrepp vilket innebär att arbetsgivaren anses vara det företag som betalar ut lönen till den anställde. En begränsat skattskyldig arbetstagare som är anställd av ett företag i Sverige beskattas här vid tillfälligt arbete i landet. Om arbetstagaren i stället är inhyrd från ett utländskt företag som saknar fast driftställe i Sverige och vistelsen här inte överstiger 183 dagar under en tolvmånadersperiod beskattas dock arbetstagaren inte i Sverige enligt dagens regler.
I propositionen föreslås att arbetstagaren i den sistnämnda situationen ska beskattas i Sverige när hen utför arbete för en verksamhet här. Innebörden av förslaget är att den s.k. 183-dagarsregeln inte ska kunna tillämpas när det är fråga om uthyrning av arbetskraft. Vissa mycket korta arbetstillfällen, d.v.s. arbetsperioder om högst 15 arbetsdagar i följd och sammanlagt högst 45 arbetsdagar under ett kalenderår, ska dock inte anses utgöra sådan uthyrning av arbetskraft.
Dessutom föreslås ändrade regler när det gäller skyldigheten att göra skatteavdrag för ersättning som betalas ut till någon som utför arbete i Sverige. Förslagen innebär bl.a. att en utbetalare som hör hemma i en annan stat och inte bedriver verksamhet från ett fast driftställe i Sverige ska göra skatteavdrag från den ersättning som betalas ut för arbete i Sverige. En svensk utbetalare som betalar ersättning till en utländsk juridisk person eller en fysisk person som är begränsat skattskyldig i Sverige ska dock bara göra skatteavdrag om ersättningen avser arbete som mottagaren utför i Sverige.
En fysisk eller juridisk person som hör hemma i en annan stat och inte bedriver verksamhet från ett fast driftställe i Sverige ska i vissa fall vara skyldig att lämna särskilda uppgifter till Skatteverket.
De länder som redan tillämpar det ekonomiska arbetsgivarbegreppet har olika sätt att bedöma om personen har en ekonomisk arbetsgivare i landet. I Sverige kommer man i bedömningen beakta olika faktorer som t.ex. var företagets kontroll och ledning finns, vem som står för arbetsredskap och materialbeslut, vem som fattar besluten om arbetsschema och semester och om kostnaden för den anställdes lön faktureras från den formella arbetsgivaren till företaget där arbetet utförs.