Nyheter från Advice

Genom att prenumerera på Advice Nyhetsbrev håller du koll på det senaste inom skatteområdet. Nyhetsbrevet utkommer fem till sex gånger om året, är gratis och du kan avsluta när du vill.

Prenumerera på Advice Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på Advice Nyhetsbrev håller du koll på det senaste inom skatteområdet. Nyhetsbrevet utkommer fem till sex gånger om året, är gratis och du kan avsluta när du vill.

Läs tidigare nyhetsbrev

Läs tidigare nyhetsbrev

I Advice Nyhetsbrevs arkiv finner du äldre utgåvor av nyhetsbrevet. Du kan även söka bland nyhetsnotiserna.
Post- och besöksadress:
Norrlandsgatan 16
111 43 Stockholm
Telefon: 08-678 08 18
Epost: info@advice.se

Advice KB

Post- och besöksadress:
Norrlandsgatan 16
111 43 Stockholm
Telefon: 08-678 08 18
Epost: info@advice.se

Nyheter från Advice

Läs tidigare nyhetsbrev

Läs tidigare nyhetsbrev

I Advice Nyhetsbrevs arkiv finner du äldre utgåvor av nyhetsbrevet. Du kan även söka bland nyhetsnotiserna.
Genom att prenumerera på Advice Nyhetsbrev håller du koll på det senaste inom skatteområdet. Nyhetsbrevet utkommer fem till sex gånger om året, är gratis och du kan avsluta när du vill.

Prenumerera på Advice Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på Advice Nyhetsbrev håller du koll på det senaste inom skatteområdet. Nyhetsbrevet utkommer fem till sex gånger om året, är gratis och du kan avsluta när du vill.

Kvalificerade personaloptioner ett bra verktyg för nystartade företag

”För företag som uppfyller alla villkoren är kvalificerade personaloptioner, så kallade KPO:er, oslagbara! Uppfylls inte kraven finns det andra bra incitamentslösningar.”

Nystartade företag står ofta inför stora utmaningar när det gäller att attrahera och behålla värdefulla medarbetare. Att erbjuda kvalificerade personaloptioner är ett bra verktyg som företag yngre än tio år kan använda sig av för att attrahera eller behålla nyckelpersoner. Denna incitamentslösning är något som fler företag bör utvärdera.

Villkor för att erbjuda kvalificerade personaloptioner
Reglerna om KPO:er har funnits sedan 2018. Genom vissa förbättringar 2022 blev de mer användbara. Därtill utvidgades reglerna så att fler företag och personer omfattas.

KPO:er ger anställda rätt att i framtiden köpa aktier till förmånliga villkor. Förmån av KPO:er är skattefri och arbetsgivaren behöver inte betala någon arbetsgivaravgift. När aktierna i ett senare skede säljs beskattas vinsten som kapital. Om det är ett fåmansbolag som har gett ut KPO:er kan aktierna komma att omfattas av fåmansföretagsreglerna vilket innebär att utdelningar och kapitalvinst kan bli tjänstebeskattat. Men där det även kan finnas optimeringsalternativ.

Ett antal villkor måste vara uppfyllda avseende företaget, personaloptionen och optionsinnehavaren för att personaloptionerna ska anses kvalificerade och därmed vara skattefria.

Villkoren för företaget omfattar bl.a. att det inte får ha bedrivet verksamhet längre än tio år. Ingår företaget i en koncern gäller detta samtliga koncernföretag. Därtill ska företaget vara av begränsad storlek och inte bedriva vissa typer av verksamheter.

Vidare finns det krav avseende personaloptionens löptid samt optionsinnehavarens lön och arbetstid för att reglerna om kvalificerade personaloptioner ska vara tillämpliga. Även styrelseledamöter och styrelsesuppleanter kan erbjudas KPO:er. Denna beskrivning är inte uttömmande och det är viktigt att säkerställa att samtliga villkor som gäller är uppfyllda.

Med de nuvarande reglerna kan det utgivande företaget emittera teckningsoptioner som företaget självt tecknar, för att garantera leverans av aktier till nyckelpersonen som erbjudits de kvalificerade personaloptionerna.

Fördelar med kvalificerade personaloptioner
För företag är KPO:er ett effektivt verktyg för att locka och behålla medarbetare som kanske inte kan erbjudas samma lönenivåer som på större, etablerade företag. Genom att erbjuda den anställde en del i företagets framtida framgångar, skapas ett starkt incitament för att motivera den anställde att arbeta för företagets tillväxt och stanna kvar i företaget.

För den anställde innebär kvalificerade personaloptioner en chans att delta i företagets framtida värdeökning. Om företaget växer och blir framgångsrikt, kan aktierna som köps med stöd av de kvalificerade personaloptionerna bli mycket värdefulla. Detta kan vara en attraktiv lösning för anställda som tror på företagets långsiktiga potential.

En ytterligare fördel är att den anställde inte behöver ta en kostnad eller risk att köpa in sig i företaget i samband med att avtalet om KPO:er ingås. Att erbjuda KPO:er medför inte heller någon skattekostnad för den anställde eller företaget i samband med att de erbjuds.

Nackdelar och risker med kvalificerade personaloptioner
Även om det är stora fördelar med KPO:er, både för nystartade företag och för anställda, finns det också risker och nackdelar. Anställda kan ha orealistiska förväntningar på en framtida värdeutveckling vilket kan leda till besvikelse eller missnöje om det inte blir så. Det kan även finnas en osäkerhet för anställda om de kommer att kunna realisera någon ekonomisk vinning från sina kvalificerade personaloptioner. Om företaget inte lyckas växa eller säljas vidare kanske den värdeökning det hoppats på dröjer länge innan det ger resultat, eller helt uteblir.

När nystartade företag ger ut KPO:er kan det leda till att aktieägarnas ägarandel späds ut när de anställda utnyttjar dessa och köper aktier. Om företaget växer och lyckas, kommer detta vanligtvis inte vara ett större problem. Om anställda får en för stor andel av aktierna kan det också påverka kontrollen över företaget.

Vi på Advice tycker att de nuvarande reglerna om kvalificerade personaloptioner är ett fördelaktigt verktyg för både företag och nyckelpersoner som kan användas oftare och hjälpa nystartade företag, och företag yngre än 10 år, med tillväxtambitioner. Vill ni veta om KPO:er kan passa ert företag? På Advice har vi en lång erfarenhet av rådgivning om personaloptioner, köpoptioner, kvalificerade personaloptioner och teckningsoptioner. Välkommen att kontakta oss!

Scroll to Top